Тірі болсам, қазаққа қызмет етпей қоймаймын!

Әлихан Бөкейхан

"Сайқымазақты әулие көріп тойына шақыратын, театр ашып беретін қазақ оңбайды" - профессор Артықбаев

17:32, 06 шілде 2024 621
Тарих ғылымдарының докторы, профессор, ҚР Әлеуметтік ғылымдар академиясының толық мүшесі Жамбыл Артықбаев "тамада" жайлы жазба жариялап, "тамададан құтылған күнді қазақтың құлдықтан құтылған күні деп белгілеуге болатынын" айтты. Сонымен қатар, "сайқымазақты әулие көріп тойына шақыратын, оған әзіл-ыржалақ театрын ашып беріп жүрген қазақтың оңбайтынын" жеткізді,деп хабарлайды Alash.KZ ұлттық порталы. 
 
Профессор өз жазбасының әлқисасында "тамада" ұғымының шығу төркініне тоқталды: 

- Сонымен «тамада» деген не? Бұл қазақи ұғым емес, бізге гүржі тілінен 1970 жылдардан бастап кірген сөз, үйлену тойын басқарушы т.б. Бұл сөз орыстың арағымен бірге, «уже», «давай», «коротче» т.б. сөздеріне еріп келіп төрге шықты. Қазақ қазір 5-6 адамды үйіне қонаққа шақырса да тамада іздейді. Жоғарыда аты аталған Тұрсынбек ҚР-дағы ең қымбат тамдалалардың бірі, бүгін өнер маңындағы інілерімің бірінен әдейілеп сұрадым, бір той өткізу бағасы 10-15 мың доллар дейді. Олардың өзі кезекке тұрады дейді. Тұрсынбектің қандай өнері бар? Жақсы әнші ме? Жоқ,- дейді. Мүмкін күйші шығар? Жоқ, ол бұрыңғы КВН-шик, елді күлдіреді,- дейді. О, Құдай тағала, сайқымазақты әулие көріп тойына шақыратын, оған Әзіл-ыржалақ театрын ашып беріп жүрген қазақ оңбайды, - деді тарихшы.
Кейіннен тойды тамадасыз өткізудің ерекшеліктерін талдады:
- Жаңағы философтың әсері болар, қазақ неге тамадашыл деген ойға баттым. Түсінгенім мәселе Тұрсынбекте емес, мәселе Совет заманында құл мінезді бойына сіңірген қазақтың өзінде. Ұлтарақ, Тұяқ, Тілегендерге бақташы керек, оның жан-тәні біреудің өзін үстінен басқарып, «әй, отыр», «әй, тұр», «әй, сөйле» деп бұйрық беріп тұрғанын қалайды. Осы қазақтың енді келіп бізге демократия, өркениетті ел керек дегенін шынайы қабылдауға болады ма? Әрине, жоқ! Сонымен ойланып-толғанып тамада қазақ қоғамының құлдық санасының индикаторы деген қорытындыға келдік.
 
Тойды тамадасыз өткізуге болады ма? Әрине! Қазақ тарихының біз жақсы білетін ХVІІІ-ХІХ ғасырларында тамада болған жоқ. «Тойға барсаң тойып бар» деп неге айтты қазақ? Себебі тойға тамақ ішуге бармайды, тойдың ойын-сауығын ел болып бәрі бірге атқарады, тойға келген бір адам қалыс қалмайды. Қазақта әр ауылдың өнерпаз қыз-жігіттері, пысық келіншектері болады, солар қандай той болса да дәстүрлі үлгіге салып өздері атқара береді.
 
Тамада әлемнің бізге туыс, жақын халықтарында бар ма? Бар, бұрынғы Совет жүйесіндегі, немесе Қытай сияқты тоталитарлық тәртібі күшті халықтарда бар, Советтен тыс халықтарда жоқ. Мен осыдан 5-6 жыл бұрын Түркияда бір ауқатты түріктердің үйлену тойының куәсі болдым. Вилланың ресторанында 70-80 адамдай жиналған болар. «Первое блюдо қайда?», «іш, тартып жібер», «ет келді- орын босат!», «тосты тыңдаңдар!» деген айғай жоқ, дастарханы кәдімгі фуршет. Тамада жоқ. Жас жұбайларды құттықтап жатқан, билеп жүрген, бір-бірімен әңгіме -дүкен құрып тұрған қонақтардың өзі. Міне, құлдық көрмеген елдің тойы осындай. Тамададан құтылған күнді қазақтың құлдықтан құтылған күні деп белгілеуге болады, - деп түйіндеді профессор. 
 
Бұл мақала туралы не ойлайсыз?